Please enable JS

SEO specialist

Wat is een SEO specialist?

SEO staat voor Search Engine Optimization en bestaat uit praktisch alle werkzaamheden die ervoor zorgen dat een website of App optimaal zichtbaar is in de zoekmachine. Een SEO specialist is in mijn ogen iemand die precies weet wat er nodig is om de optimale zichtbaarheid te realiseren. Iemand met kennis over de werking van zoekmachines, het analytisch vermogen om te bepalen waar kansen liggen (qua zoekgedrag) en vooral ook de kwaliteit om dit over te brengen op zowel marketeers, webbouwers en content specialisten. Ik vind ook dat een SEO specialist ook niet blind moet zijn voor andere vakgebieden, omdat hier genoeg onderdelen uit te halen zijn die van pas komen in de werkwijze. Denk aan de focus op experimenten binnen growth hacking of adcopytesten in Google AdWords campagnes waarvan de uitkomsten te gebruiken zijn.

Werkzaamheden SEO specialist

De werkzaamheden van een SEO specialist variëren behoorlijk en zijn ook afhankelijk wat de rol is die je als SEO specialist bekleedt. Het is mogelijk dat je als SEO specialist ingevlogen wordt om een tijdelijk SEO traject af te ronden. Denk aan een nieuwe website die helemaal SEO proof moet zijn, of een redesign van een website waarvoor een SEO migratieplan moet komen, wat allebei vaak 'tijdelijke' werkzaamheden zijn. Praktisch elke SEO situatie verschilt. Dan is er nog de rol van de SEO specialist als adviseur (of SEO consultant) die verschilt van de rol van SEO specialist als uitvoerder. In mijn rol (als SEO adviseur) probeer ik anderen (webbouwers, content specialisten, marketeers) in staat te stellen om het optimale uit SEO te halen. En ben ik weinig moet 'uitvoering' bezig (niet te verwarren met 'ik voer niets uit' overigens). Deze werkzaamheden zijn vaak continu van aard, op basis van langere overeenkomsten.

Een aantal verschillende werkzaamheden op een rij:

  • Technische werkzaamheden: over het algemeen komt dit neer op een briefing aan webbouwers met als onderwerp een bepaald onderdeel in de code of in de back-end die moet veranderen. Het is de taak van de SEO specialist dit voor elkaar te krijgen.
    • Dit vergt een letterlijke briefing, wat overtuigingskracht en vaak ook een voorzichtige inschatting wat de technische wijziging op gaat leveren (qua effect op Google)
    • Onderdeel hiervan is uiteraard ook het naar boven halen van technische onvolkomenheden, door bijvoorbeeld de website te crawlen;
    • En het uiteindelijke controleren van de technische wijziging
  • Content werkzaamheden: content specialisten of marketeers moeten precies weten wat er op een bepaalde pagina moet komen te staan. Dit geldt voor 'productoverzichten', 'dienstenoverzichten', maar ook voor 'inspiratiecontent' (denk aan een blog bijvoorbeeld). De taak van de SEO specialist ligt hier vooral in het neerzetten van een content planning, om bestaande en nieuwe content zo optimaal mogelijk aan te kunnen bieden.
  • Autoriteits werkzaamheden: zonder inkomende links (links van andere websites) is de kans op SEO succes in concurrerende markten klein. Er moet een plan komen om op een goede, duurzame wijze meer links naar de website te laten verwijzen. Ik zie de rol van de SEO specialist hier vooral in samen met de klant bedenken hoe dit geregeld gaat worden. Denk hierbij aan PR acties, broken linkbuilding en andere manieren om het linkprofiel te vergroten.
  • Analyseren: via Search Console, Google Analytics en andere tools is het goed mogelijk om te zien wat de zichtbaarheid in de organische resultaten daadwerkelijk oplevert en in het verleden opgeleverd heeft. Het is de taak van de SEO specialist om dit inzichtelijk te krijgen, aan de klant te presenteren en er daadwerkelijk learnings uit te halen.

SEO specialist prijs / uurtarief

De prijs van SEO specialisten varieert nogal. Ik denk (en vind) dat het vooral te maken heeft met het verschil tussen SEO advies en SEO in de uitvoer. SEO advies bij grote websites kan namelijk veel winst (in sessies/omzet) opleveren, wat in mijn ogen meer waarde vertegenwoordigd. Daarnaast is SEO consultancy, in het overtuigen en briefen van de 'stakeholders', in mijn ogen een stuk lastiger dan zelf met een website en SEO aan de slag gaan. Waarbij ik overigens niet wil zeggen dat dat laatste minderwaardig is o.i.d. Ik denk dat iedere SEO specialist zelf vlieguren moet maken in optimalisatie om het in de vingers te krijgen. 

Portfolio

In het geval van SEO is het lastig om te spreken van een 'portfolio', wat bijvoorbeeld een reclamebureau wel vaak heeft. Ik denk dat het vooral helpt om goed bij te houden wat je voor een klant doet en vaak te vragen naar de tevredenheid van de klant. Als opdrachtgever zou ik altijd naar ervaringen van andere opdrachtgevers met de SEO specialist vragen. Er zijn natuurlijk een hoop 'cowboys' aan het werk in de markt, die er risicovolle praktijken op nahouden of niet de ervaring hebben om een goed SEO traject neer te zetten. Ik verwacht dat dit soort mensen ook minder goede testimonials kunnen overleggen. 

Hoe word ik een SEO specialist?

Praktisch elke grotere opdrachtgever (groot, als in aantal websites/webshops of aantal medewerkers) adviseer ik om op termijn een SEO specialist aan te nemen. SEO is een breed specialisme, dat veel onderdelen in de organisatie raakt, waardoor er over het algemeen genoeg werk is voor SEO. Vanzelfsprekend is een SEO specialist (mits deze voldoet aan de juiste kwaliteiten) ook goed op te leiden. Door middel van gerichte training en praktijkervaring kan een SEO specialist binnen afzienbare tijd 'up to speed' zijn.

SEO training

Een SEO training heeft als doel om bijvoorbeeld een SEO specialist op te leiden, maar ook om de SEO kennis binnen een hele organisatie (adverteerder of bureau) te vergroten. Dit kan een langer traject zijn, maar ook een training in een dagdeel, waarbij een onderdeel van SEO ter sprake komt. Een SEO training bestaat uiteraard uit veel theorie (over GoogleBot, content en autoriteit), maar ook uit veel gerichte voorbeelden om de daadwerkelijke situaties duidelijk te maken. Er zijn veel opleidingsinstituten die SEO trainingen aanbieden, maar over het algemeen kan een freelance SEO specialist ook een goede training verzorgen.

Martijn Hoving: SEO specialist

Spreekt dit verhaal je aan? Of heb je een bepaald onderdeel uit het SEO specialisme nodig? Schroom dan niet en neem contact met me op. Over het algemeen kan ik je goed helpen met elk SEO vraagstuk.



Recente items
Tags
Interessant

Een interessant onderwerp voorbij zien komen en er meer over te weten komen? Neem contact op.